keskiviikko 27. tammikuuta 2016

#238 Ahaa-elämyksiä

Maanantaina Namun kanssa koin niin monia ahaa-elämyksiä, että pitää niitä tännekin tulla tuulettamaan! Ihan ensimmäinen asia joka tajuntaani jossain vaiheessa ratsastusta iski, oli että bloggaajakin tarvitsee omaa aikaa! Olen tänne blogin puolelle kertonut jokaisesta ratsastuksesta, jota nyt toki olen jatkamassakin, se ei itsessään ole rasittavaa. Päinvastoin! On kiva vähän analysoida treenejä ja lueskella myöhemmin mitä meille onkaan kuulunut. Mutta kaikki oheismateriaali, siis pääasiassa kuvat ja videot, tuottavat varmasti jokaiselle harmaita hiuksia! Olikin aivan ihana ratsastaa materiaaleista huolehtimatta, tiesin minulla olevan vanhoja kuvia käytössä ja en siis kertaakaan kaivanut puhelinta esiin päivittääkseni somea. Ja se jos joku oli mukavaa! Ei tarvinnut myöskään miettiä, miltä ratsastus näyttää tai teenkö nyt jotain järkevää treeniä. Tai asia joka ei minua mietitytä, mutta monia varmasti: Miltä minä näytän? :D



Menin siis tammalla vain noin puolisen tuntia ilman satulaa, joka itsessään oli vähän mielenkiintoista. Pimeässä, energisellä tammalla, ratsastaja kolme tuntia nukkuneena ja Taavikin taas tuli tielle pyörimään. Kaikki meni kuitenkin hyvin, minä vain nautin Namun ihanan suuresta ravista lumisella pellolla, uskalsin laukata löysällä ohjalla juuri sitä vauhtia mitä tammaa huvitti ja se kaikki oli vain ihanaa! Olo selässä oli niin rento ja tyytyväinen, eikä heppakaan jännittänyt yhtään. Sen tietää jo siitä, että vaikka puolesta tunnista oli suuri osa sitä laukkaakin niin hikeä ei hevosella juurikaan ollut pinnassa. Namulla oli kokoajan niin tyytyväinen ilme, se viihtyy paljon paremmin ilman satulaa. Sitä en sitten osaakaan selittää, ilman satulaa, juoksuttaessa, ohjasajaessa jne. tamma on todella rento eikä paljoa stressaa, satulan kanssa se hikoaa aina ja on paljon jännittyneempi. Satulan pitäisi olla tammalla ihan sopiva, eli mikä juttu siihen satulaan sitten liittyy niin ahdistavana? Vai olenko minä satulan kanssa niin kova ratsastaja että hevonen jännittyy?



Päivän toinen oivallus tuli laukassa. Vasempaan kierrokseen istuntani on melkoisen vakaa, jalat pysyvät aloillaan, ylävartalo ei heilu ja pystyn istumaan satulassa. Vasempaan kierrokseen istun aina satulassa, mutta oikeassa kierroksessa tilanne on päinvastainen. Jos vain voin päättää otan mielelläni kevyen istunnan, joka on paljon vakaampi kuin vasemmassa kierroksessa. Alas istuessani alan pomppimaan ja ylävartalo heiluu laittoman paljon, jonka seurauksena jalatkin alkavat elää omaa elämäänsä. Olen vasta alkanut kiinnittää tähän huomiota ja yritän nyt saada oikeaan kierrokseen perusistuntaa haltuun, ja vasempaan taas tehdä kevyessä istunnassa töitä. Maanantaina kuitenkin keksin jo huikean helpon tavan parantaa istuntaani oikeassa kierroksessa hurjasti. Minun piti yksinkertaisesti ottaa enemmän lantiota alle ja venyttää itseäni suoraan ylös. Tässä meni nyt vielä jalat vähän eteen, mutta ylävartalon heiluminen hävisi heti puoleen. Olen minä kyllä aika toispuoleinen lihaksiltani, sillä tätä asentoa oli oikeasti rankka pitää yllä. Treeniä treeniä siis, nyt ainakin tiedän mitä kautta lähden ongelmaa purkamaan!



Ratsastuksen jälkeen järkytin Namua vielä pulkalla. Se oli tamman mielestä aluksi aivan kamala, ei sitä päin voinut katsoakaan saatika että se olisi liikkunut. Mutta kun paikalle ilmestyi Taavi, joka yritti tuon kammotuksen vain syödä, keräsi tammakin kaiken rohkeutensa ja vähän puhisi pulkalle. Minulla oli koko ajan Namu suitsista toisessa kädessä, pulkka toisessa, ja pikkuhiljaa sain siirrellä pulkkaa edestakaisin tamman lähellä. Lopuksi päästiin jo siihen tilanteeseen, jossa sain hevosta taluttaa ja samalla hinata sen vierellä pulkkaa. Ei tuon otuksen perään vielä pitkään aikaan mitään laiteta, mutta varmasti vielä joskus. Vaikka se olisi viimeinen tekoni (ja sehän voi olla! :D) Tamma siis todellakin yllätti positiivisesti, niin ratsastuksessa jossa se esitti jokaisessa askellajissa hyviä pätkiä. Etenkin käynti alkaa olla aika vahvaa ja siinä hevonen hakee aika helposti oikeaan suuntaan ainakin näin kotioloissa. Mutta myös se pulkkailu oli positiivinen yllätys, ja olenhan minä tyytyväinen itseenikin, aika saavutuksia melkoisen väsyneenä! ;)


9 kommenttia:

  1. Voi olla että sä olet jotenkin jännitynyt siellä satulassa, kun sait sandrainkin aika jännityneeksi ja hikiseks:D Mä oon sen kanssa meinaa menny rankemminkin, ja ei niin kovin ole hikoillut.
    Mutta kiva postaus:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä luulen että Sandrain oisin saanut ilman satulaakin hikeen, koska vieras ihminen vaati siltä aika paljon ;) Namu on myöskin aina, koeratsastuksesta saakka ollut tuollainen mutta ponien ja esim. Hannan kanssa ei tuollaista ongelmaa juuri ollut. Mutta toki mahdollista tuokin :)

      Poista
    2. Ja se jännitti sua:) Kyllä mä siitä elukasta sen huomasin, tunteneena sen monta vuotta:)
      Ja jep aina niitä mahiksia on:p

      Poista
    3. Tottakai eläin jännittää saadessaan uuden tyylisen ratsastajan selkäänsä :) Mutta tolla periaatteella sulla ja Namulla ei mennyt yhtään paremmin ;)

      Poista
    4. No se nyt meni ihan päin **xD

      Poista
  2. Tulee mieleen useampikin syy, miksi hevonen voi satulan kanssa olla jännittyneempi kuin ilman.

    Yksi mahdollisuus on se, että satula sittenkin on epäsopiva - jotkut hevoset ovat niin herkkiä, että pienikin epämukavuus jossain ja ne eivät pääse siitä yli. Tai voi olla, että hevosella on aikaisemmassa elämässä ollut epäsopiva satula ja siihen liittyvä jännitys on jäänyt, vaikka satula on vaihtunut sopivaan.

    Ja sitten on tietysti se mahdollisuus, että ratsastaja ajattelee eri lailla - monestihan ilman satulaa menemiseen suhtaudutaan paljon rennommalla asenteella, satula selässä helposti tulee enemmän tekemisen meininki.

    Tällaisia tuli mieleen, voihan syy olla joku ihan muukin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos erittäin asiallisesta kommentista!
      Totta! Satula kuitenkin silloin vuosi sitten sovitettiin ihan ammattilaisen toimesta, eli luulisi sen silloin ainakin olleen hevosen selkään melko sopiva. Nythän selkä on hyvin voinut muuttua jo paljon siitä, mutta ei minulla kyllä rahoja löydy uudenkaan metsästämiseen tässä vaiheessa joten tuolla mennään :D

      Itsekin olen miettinyt jotain aiempaa huonoa kokemusta, mutta myös tuo kolmas pointti on kyllä oikein hyvä vaihtoehto. Minun ainakin on paljon helpompi ratsastaa mitä lähempänä olen hevosta :)

      Poista
  3. Tosi kivoja kuvia ois niin kiva nähä Davesta video.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Katsotaan nyt tuleeko ponista tehtyä videota vai ei, kaatuilevalla ediointiohjelmallani ei ole erityisen nautinnollista puuhaa :/

      Poista